Δελτίο τύπου Συλλόγου Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη της 5ης-02-2025

Το Σωματείο Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη εκφράζει την έντονη ανησυχία και την κατηγορηματική του αντίθεση στις επιθέσεις που δέχεται η Ανεξάρτητη Αρχή για το πρόσφατο πόρισμά της σχετικά με το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου.

Οι πρωτοφανείς δημόσιες δηλώσεις και ανακοινώσεις κρατικών φορέων, όπως το Υπουργείο Ναυτιλίας, δεν περιορίζονται σε κριτική για το περιεχόμενο του πορίσματος, αλλά επιχειρούν να πλήξουν ευθέως τη θεσμική υπόσταση, την ανεξαρτησία και την αξιοπιστία της Αρχής. Τέτοιου τύπου δηλώσεις και ανακοινώσεις δεν περιποιούν τιμή στη θεμελιώδη αρχή του κράτους δικαίου, στο πλαίσιο της οποίας όλες οι δημόσιες εξουσίες πρέπει πάντοτε να ενεργούν εντός των ορίων που καθορίζει ο νόμος.

Μέσα από την πολυετή δράση της, η συνταγματικά κατοχυρωμένη Αρχή έχει αναδείξει σειρά ζητημάτων, υπηρετώντας τη θεσμική ανεξαρτησία ώστε να επιτελεί το απαιτητικό έργο και την υψηλή αποστολή της. Σε μια ευνομούμενη πολιτεία, η ανεξαρτησία προστατεύεται και ενισχύεται, δεν υπονομεύεται ούτε λοιδορείται. Η απαξίωση που διαφαίνεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και η στρέβλωση των πραγματικών γεγονότων και ευρημάτων που οδήγησαν στη σύνταξη του σχετικού πορίσματος, δεν είναι προς όφελος της Δημοκρατίας και συνεπώς τέτοιου τύπου ανακοινώσεις δημιουργούν μεγαλύτερο έλλειμμα εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος και τη Δημόσια Διοίκηση.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας αποτελεί ευθεία βολή στο έργο των Ανεξάρτητων Αρχών. Δεν θίγει μόνο τους εργαζόμενους στον Συνήγορο του Πολίτη και τις Ανεξάρτητες Αρχές, αλλά και κάθε πολίτη, ως ενεργό μέλος της κοινωνίας. Οι επιθέσεις αυτές εντάσσονται σε ένα ευρύτερο κλίμα δυσαρέσκειας για το ανέλεγκτο της κρατικής δράσης, το οποίο εντείνεται από την αργή πρόοδο των ερευνών για το δυστύχημα των Τεμπών και τις κατηγορίες περί ενδεχόμενης συγκάλυψης.

Αντί να αξιοποιούνται τα ευρήματα τέτοιων πορισμάτων για τη βελτίωση της κρατικής λειτουργίας, παρατηρούμε στοχοποίηση και υπονόμευση των θεσμών που τα αναδεικνύουν. Οι επιθέσεις που δέχεται σήμερα η Αρχή για το πόρισμά της σχετικά με το ναυάγιο της Πύλου, εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο απαξίωσης και υπονόμευσης των Ανεξάρτητων Αρχών, όπως καταγράφηκε και σε περιπτώσεις που αφορούν την ΑΔΑΕ, την ΑΠΔΠΧ και το ΑΣΕΠ.

Η μεθοδολογία είναι σταθερή: αντί τα ευρήματα των Ανεξάρτητων Αρχών να αποτελέσουν αφορμή για σοβαρό προβληματισμό και διορθωτικές ενέργειες, οδηγούν σε επιθέσεις κατά της εκάστοτε Αρχής που τα αναδεικνύει. Το ίδιο συμβαίνει και στην παρούσα περίπτωση: η επιλογή να στοχοποιείται η Αρχή αντί να διερευνώνται ουσιαστικά οι διαπιστώσεις του πορίσματος δείχνει έλλειψη σεβασμού στις θεμελιώδεις αρχές της Διαφάνειας και της Λογοδοσίας.

Η υπεράσπιση της Αρχής και του έργου της δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους σε αυτήν, αλλά κάθε πολίτη που απαιτεί Διαφάνεια, Λογοδοσία και Δικαιοσύνη. Η σιωπή απέναντι σε τέτοιες επιθέσεις ισοδυναμεί με αποδοχή και ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω αποδυνάμωση θεσμών που αποτελούν θεμέλια του κράτους δικαίου.

Καλούμε τα κόμματα, όλους τους δημοκρατικούς φορείς, τα σωματεία, την κοινωνία των πολιτών και κάθε ευαισθητοποιημένο πολίτη να στηρίξουν την ανεξαρτησία της Ανεξάρτητης Αρχής Συνήγορος του Πολίτη, καθώς και όλων των Ανεξάρτητων Αρχών που συστηματικά βάλλονται και υπονομεύεται ο ρόλος τους, ως ανεξάρτητοι ελεγκτές της κρατικής δράσης και θεσμικά αντίβαρα στο πλαίσιο του κράτους δικαίου.

Σε ένδειξη διαμαρτυρίας, καλούμε σε συμμετοχή στην εξαγγελθείσα απεργία της ΑΔΕΔΥ στις 28/02, για το δυστύχημα των Τεμπών, αναδεικνύοντας την ανάγκη υπεράσπισης της Διαφάνειας, της Δικαιοσύνης και της Θεσμικής Ανεξαρτησίας.

Το ΔΣ του Συλλόγου

Σύλλογος Εργαζομένων στον Συνήγορο του Πολίτη

Χαλκοκονδύλη 17, 104 32 Αθήνα

Στοιχεία επικοινωνίας: e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

ΕκτύπωσηΗλεκτρονικό ταχυδρομείο

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 21/1/2025

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Επαναφορά 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο

Με αφορμή την πρόσφατη εκδήλωση που διοργάνωσε η ΑΔΕΔΥ στις 16/1/2025 με θέμα «Επαναφορά 13ου – 14ου μισθού στο Δημόσιο. Νομικές – κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις», η Ομοσπονδία Εργαζομένων Ανεξάρτητων Αρχών δηλώνει την απόλυτη στήριξή της στο δίκαιο αίτημα της επαναφοράς των Δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και επιδόματος αδείας στους εργαζομένους στο Δημόσιο.

Η χορήγησή τους υπήρξε αποτέλεσμα σημαντικών αγώνων και κατακτήσεων των εργαζομένων στο Δημόσιο που δόθηκαν σε εξαιρετικά δύσκολες και αντίξοες πολιτικές και οικονομικές συνθήκες.

Η Ομοσπονδία δεν ανήκε σε όσους είχαν ενστερνιστεί τον δικαιολογητικό λόγο της κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας. Διαπιστώνει ότι σήμερα, ακόμα και όσοι είχαν κατά τον παρελθόν υποστηρίξει τον λόγο αυτό, αποδέχονται ότι πλέον έχει εκλείψει.

Είναι επιτέλους καιρός να επανέλθει ο 13ος και ο 14ος μισθός στο Δημόσιο χωρίς περαιτέρω χρονοτριβή.

 

Το ΔΣ της ΟΕΑΑ

ΕκτύπωσηΗλεκτρονικό ταχυδρομείο

Δελτίο Τύπου ΟΕΑΑ - 26/6/2024

ΑΣΕΠ: ο μοναδικός θεσμικός εγγυητής της διαφάνειας, της αμεροληψίας και της αξιοκρατίας στις διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού στον δημόσιο τομέα

Η Ομοσπονδία Εργαζομένων Ανεξάρτητων Αρχών σε συνέχεια αναιτιολόγητων και αβάσιμων επιθέσεων σε βάρος του ΑΣΕΠ επιθυμεί να υπενθυμίσει και να υπογραμμίσει ότι το ΑΣΕΠ αποτελεί τον μοναδικό θεσμικό εγγυητή των διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού στον δημόσιο τομέα και για τον λόγο αυτό έχει κερδίσει την αναμφισβήτητη εμπιστοσύνη των υποψηφίων.

Το ΑΣΕΠ έχει καταξιωθεί στη συνείδηση των πολιτών ως η ανεξάρτητη αρχή που διασφαλίζει, σε όλο το διάστημα από την ίδρυσή του ως σήμερα, αδιάλειπτα, τις συνταγματικές αρχές της διαφάνειας, της αμεροληψίας και της αξιοκρατίας στις προσλήψεις προσωπικού. Οι δε εργαζόμενοι στο ΑΣΕΠ, εφαρμόζοντας χωρίς καμία παρέκκλιση τη σχετική νομοθεσία, συμβάλλουν καθοριστικά στην άσκηση των αρμοδιοτήτων της Αρχής και στην επίτευξη των στόχων της.

Σε αντίθεση με την παντελώς αστήρικτη επίθεση ότι δεν λειτουργεί, το ΑΣΕΠ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ και αυτό καταδεικνύεται, χωρίς καμία αμφιβολία, από τα αδιάσειστα στοιχεία των Ετήσιων Εκθέσεων των Πεπραγμένων του (βλ. https://info.asep.gr/annual-reports) καθώς και των πρόσφατων δράσεων του εντός του 2024.

Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας ώστε να αξιοποιηθούν οι τεχνολογικές εξελίξεις στις διαδικασίες πρόσληψης στον δημόσιο τομέα δεν αποτελεί ευθύνη του ΑΣΕΠ καθώς δεν διαθέτει καμία νομοθετική αρμοδιότητα.

Η Ομοσπονδία δεν είναι αντίθετη στην εισαγωγή νομοθετικών διατάξεων με στόχο την αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για τη βελτίωση των διαδικασιών πρόσληψης στον δημόσιο τομέα. Ωστόσο, μας προκαλεί εύλογα απορία γιατί για την εισαγωγή τους επελέγη να προηγηθεί η αρνητική δημοσιότητα για τον θεσμό του ΑΣΕΠ; Σε κάθε περίπτωση σημειώνουμε ότι αδιαπραγμάτευτη προϋπόθεση αποτελεί η εισαγωγή των διατάξεων να μην θέτει σε κανένα κίνδυνο τη λειτουργία του ΑΣΕΠ ούτε την τήρηση των συνταγματικών αρχών της διαφάνειας, της αμεροληψίας και της αξιοκρατίας.

Το ΔΣ της ΟΕΑΑ

ΕκτύπωσηΗλεκτρονικό ταχυδρομείο

Δελτίο Τύπου Σωματείου Επιστημονικού Προσωπικού ΑΠΔΠΧ - 18/12/2023

Ποια είναι η μόνη χώρα με αρνητική οικονομική στήριξη της Αρχής Προστασίας Δεδομένων της;

Την περασμένη εβδομάδα δημοσιεύθηκε η συμβολή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων για την δεύτερη αξιολόγηση του GDPR (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679). Αν και όλες οι Ευρωπαϊκές Αρχές Προστασίας Δεδομένων αντιμετωπίζουν προβλήματα ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, μόνο μια χώρα έχει μειώσει τους πόρους που παρέχει στην Αρχή της και μάλιστα κατά 15% μεταξύ 2020 και 2024.

Ο πίνακας που περιλαμβάνεται στη σελ. 31 της  έκθεσης αυτής[1] είναι ενδεικτικός.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ μετά την ψήφιση του GDPR η Αρχή λάμβανε σταδιακά κάποια στήριξη, ως ελάχιστο απαραίτητο στοιχείο για την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας, τα έτη 2021-2023, ο προϋπολογισμός της[2] έχει περικοπεί δραματικά.

 

Την εποχή που η χώρα μας υποστηρίζει ότι πραγματοποιεί ένα ψηφιακό άλμα, την εποχή της ψηφιοποίησης των διαδικασιών του Δημοσίου, την εποχή  της Τεχνητής Νοημοσύνης, η χώρα μας φαίνεται ουραγός στην επένδυση στην προστασία ενός κατ’ εξοχήν ψηφιακού δικαιώματος και δείχνει σε όλη την Ευρώπη ότι απαξιώνει έμπρακτα την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων.

Το Σωματείο μας απευθύνει έκκληση προς κάθε πλευρά να παράσχει την απαραίτητη στήριξη στην Αρχή το οποίο σημαίνει κατ’ ελάχιστον:

·       Επαρκείς οικονομικούς πόρους στον προϋπολογισμό της

·       Επαρκές προσωπικό

·       Ελκυστικές αμοιβές για προσωπικό υψηλών προσόντων

Γιατί τελικά, οποιαδήποτε «επένδυση» στην καινοτομία πρέπει να συνοδεύεται από «επένδυση» στην προστασία των απειλούμενων δικαιωμάτων των πολιτών. 

                                                          Για το Διοικητικό Συμβούλιο 

                 Ο Πρόεδρος                                                                                 Η Γ. Γραμματέας

           Γεώργιος Ρουσόπουλος                                                                    Αναστασία Τριτάκη

 

Email επικοινωνίας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Τηλ. επικοινωνίας: 210 6475676

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

[1] Διαθέσιμη στο https://edpb.europa.eu/our-work-tools/our-documents/other/contribution-edpb-report-application-gdpr-under-article-97_en

[2] Στοιχεία από ετήσιες εκθέσεις της Αρχής https://www.dpa.gr/enimerwtiko/etisies-ektheseis

 

ΕκτύπωσηΗλεκτρονικό ταχυδρομείο

Δελτίο Τύπου ΟΕΑΑ - 12/10/2023

Σχετικά με το ζήτημα της επιλογής Προέδρων, Αντιπροέδρων και Μελών των Ανεξάρτητων Αρχών, η Ομοσπονδία Εργαζομένων Ανεξάρτητων Αρχών επισημαίνει τα εξής:

α. Η διασφάλιση του θεσμικού κύρους των Ανεξάρτητων Αρχών και της λειτουργίας τους συνίσταται στην προστασία και διασφάλιση των σκοπών κάθε Αρχής κατά τρόπο ανεξάρτητο από την εκάστοτε πολιτική εξουσία, στην οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια και στην ενίσχυσή τους τόσο με στελεχιακό δυναμικό όσο και με πόρους και υποδομές.

β. Η προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία των Μελών των Ανεξάρτητων Αρχών αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της ανεξάρτητης λειτουργίας των Αρχών και απαραίτητη προϋπόθεση για την ορθή επιτέλεση της αποστολής τους, που άπτεται των ατομικών ελευθεριών και θεμελιωδών δικαιωμάτων και της προστασίας των πολιτών/καταναλωτών.

γ. Στο πλαίσιο αυτό, πρωταρχική σημασία διαδραματίζει η επιλογή των Προέδρων, Αντιπροέδρων και Μελών των Αρχών με ευρεία πολιτική και κοινωνική συναίνεση.  Αυτό επιτυγχάνεται με την, κατά το δυνατόν, επίτευξη ευρύτερου ποσοστού υπερψήφισης των υποψηφίων από τα αρμόδια κατά περίπτωση όργανα του Κοινοβουλίου.

δ. Αυτονόητη θεωρείται η απαρέγκλιτη τήρηση της προϋπόθεσης του άρθρου 101 Α παρ. 2 του Συντάγματος για την επιλογή των Μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξαρτήτων Αρχών με πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5 των μελών της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Η τήρηση της πλειοψηφίας των 3/5 αποτελεί εχέγγυο της ανεξαρτησίας των Αρχών και θεμέλιο της νόμιμης σύνθεσης των Διοικήσεών τους και συναφώς της νόμιμης λειτουργίας και της διασφάλισης της νόμιμης λήψης αποφάσεων από τις Αρχές.

ε. Υπενθυμίζεται, τέλος, η πάγια θέση της Ομοσπονδίας, η οποία είχε διατυπωθεί και κατά τη συνταγματική αναθεώρηση του 2019, ότι οι ευρύτερες δυνατές κοινωνικές και πολιτικές συναινέσεις διασφαλίζουν την ανεξαρτησία των Αρχών και επιτυγχάνονται με την επιλογή των μελών κατόπιν διαβούλευσης και με την πλειοψηφία των 4/5 της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Μόνο στην περίπτωση που αποδεδειγμένα δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία των 4/5, για την έγκαιρη στελέχωση των Αρχών και την αποφυγή αδυναμίας λειτουργίας τους, η επιλογή μπορεί  να γίνει με την πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5. Αυτός εξάλλου φρονούμε ότι είναι και ο σκοπός της εντέλει αντικατάστασης της πλειοψηφίας των 4/5 με εκείνη των 3/5 κατά την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση.

Συνεπώς, είναι απαραίτητη η αναζήτηση των ευρύτερων δυνατών συναινέσεων κατά την επιλογή των Προέδρων, Αντιπροέδρων και Μελών των Ανεξάρτητων Αρχών και, σε κάθε περίπτωση, η συνταγματικά προβλεπόμενη πλειοψηφία των 3/5 πρέπει να τηρείται αυστηρά για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας των Αρχών και ουδεμία παρέκκλιση από αυτή είναι επιτρεπτή.

Από το ΔΣ της ΟΕΑΑ

 

ΕκτύπωσηΗλεκτρονικό ταχυδρομείο

Περισσότερα Άρθρα...