Ψήφισμα 2ης Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης για την Αξιολόγηση

ΨΗΦΙΣΜΑ
ΤΗΣ 2ης ΕΚΤΑΚΤΗΣ (8-5-2014) ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΑΡΧΩΝ (Ο.Ε.Α.Α.)

Οι Αντιπρόσωποι των Πρωτοβάθμιων Οργανώσεων στην Ομοσπονδία Εργαζομένων Ανεξάρτητων Αρχών (Ο.Ε.Α.Α.) καθώς και τα Μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των Πρωτοβαθμίων αυτών, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του Δ.Σ. της Ο.Ε.Α.Α. στη 2η Έκτακτη Γενική Συνέλευση Ο.Ε.Α.Α., που πραγματοποιήθηκε στις 8-5-2014 στην Αθήνα, στα Γραφεία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με θέμα συζήτησης την Αξιολόγηση του Προσωπικού των Ανεξάρτητων Αρχών, δηλώνουμε τα εξής :

1.    Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας προς το νέο πλαίσιο αξιολόγησης των υπαλλήλων του Δημοσίου που ορίζει ο Ν.4250/2014 «Διοικητικές Απλουστεύσεις – Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων του Π.Δ. 318/1992 (Α΄ 161) και λοιπές ρυθμίσεις». 

2.    Οι διατάξεις που περιλαμβάνονται στον ως άνω Νόμο και αφορούν την αξιολόγηση των υπαλλήλων επί τη βάσει ποσόστωσης, πέραν του γεγονότος ότι είναι προφανώς αντισυνταγματικές, κατά το μέτρο που πρόκειται για αξιολόγηση σε συγκριτική βάση και όχι με βάση την αξία και τις ιδιότητες κάθε υπαλλήλου, καταργούν επί της ουσίας πλήρως την ίδια την έννοια της αξιολόγησης.

3.    Επισημαίνουμε τα εξής βασικά ελαττώματα του νέου συστήματος αξιολόγησης :
•    Η αναδρομική εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης για το έτος 2013.
Είναι πέραν από κάθε έννοια δίκαιης αξιολόγησης των κρινόμενων η εκ των υστέρων αλλαγή του πλαισίου αξιολόγησής τους.
•    Η παντελής έλλειψη αναφοράς στους βασικούς πυλώνες ενός σχεδίου αξιολόγησης που είναι το καθηκοντολόγιο και η στοχοθεσία.
•    Η διαφοροποίηση των ποσοστώσεων για τους Προϊσταμένους σε σχέση με τους αξιολογούμενους υπαλλήλους.
•    Η αξιολόγηση από έναν μόνον αξιολογητή
Η ύπαρξη ενός μόνο αξιολογητή γίνεται απλά και μόνο για να εξυπηρετήσει τη διευκόλυνση της λογιστικής επίτευξης των ποσοστώσεων της αξιολόγησης.
•    Ο αόριστος ρόλος του εισηγητή.
Είναι εντελώς ασαφής η βαρύτητα της εισήγησης του άμεσου προϊσταμένου στη διαμόρφωση της αξιολόγησης από τον αξιολογητή.
•    Ο χαρακτηρισμός ως πειθαρχικού παραπτώματος της μη τήρησης των ποσοστώσεων.
Με τον τρόπο αυτό η κρίση του αξιολογητή είναι καθοδηγούμενη και επομένως μη αντικειμενική.
•    Ο περαιτέρω περιορισμός του δικαιώματος ενστάσεων, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στο Π.Δ. 318/1992.
Ο αξιολογούμενος πρέπει να .έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα της ένστασης.

4.    Οι υπάλληλοι της Δημόσιας Διοίκησης, μεταξύ αυτών και οι υπάλληλοι των Ανεξάρτητων Αρχών, πρέπει σαφώς να αξιολογούνται, με στόχο την προώθηση της ατομικής βελτίωσης του κάθε υπαλλήλου ξεχωριστά και τη μέσω αυτής βελτιστοποίηση του παραγόμενου έργου κάθε Φορέα.  Βασική προϋπόθεση όμως είναι η διασφάλιση ότι η αξιολόγηση πραγματοποιείται με αντικειμενικό και αμερόληπτο τρόπο επί τη βάσει σαφούς και ορθολογικής στοχοθεσίας. Η στοχοθεσία προϋποθέτει την ύπαρξη καθηκοντολογίου, ώστε η απόδοση των υπαλλήλων να κρίνεται με ορθολογικά κριτήρια επί τη βάσει σαφώς προσδιορισμένων στόχων

5.    Στην περίπτωση που το νέο σύστημα αξιολόγησης, το οποίο είναι πλήρως αποσυνδεδεμένο από τη στοχοθεσία και βασίζεται σε αυθαίρετες ποσοστώσεις, εφαρμοσθεί στη Δημόσια Διοίκηση, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.  Θα αποτελέσει αφορμή για ανήθικο ανταγωνισμό μεταξύ των υπαλλήλων, θα δημιουργήσει «επιθυμητά» και «ανεπιθύμητα» Τμήματα μέσα στις Γενικές Διευθύνσεις και τις Διευθύνσεις, θα αποδυναμώσει την ομαδική εργασία, θα καταργήσει κάθε έννοια συνεργατικότητας και εν τέλει θα υπονομεύσει το ίδιο το έργο της Δημόσιας Διοίκησης.

Ζητούμε :
1.    Tη συνδρομή των Διοικήσεων, ώστε να επισημανθούν στην Πολιτεία οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από την εφαρμογή του προβλεπόμενου στο Ν.4250/2014 συστήματος αξιολόγησης, για την απρόσκοπτη και αποτελεσματική λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης.

2.    Τη μη εφαρμογή του Ν.4250/2014 για την αξιολόγηση των εργαζομένων στη Δημόσια Διοίκηση. Την εφαρμογή του προϋπάρχοντος συστήματος αξιολόγησης που προέβλεπε το ΠΔ 318/1992, μέχρι να θεσπιστεί από την Πολιτεία ένα αντικειμενικό και δίκαιο σύστημα αξιολόγησης.

3.    Την άμεση απόσυρση από την Πολιτεία των διατάξεων του Κεφαλαίου Γ΄ του Ν.4250/2014 και τη θέσπιση ενός αντικειμενικού και αμερόληπτου συστήματος αξιολόγησης των εργαζομένων στη Δημόσια Διοίκηση.


Το παρόν Ψήφισμα να επιδοθεί στους:
1.    Βουλή των Ελλήνων
2.    Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλ. Διακυβέρνησης
3.    Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών
4.    Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
5.    Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού
6.    Επιτροπή Ανταγωνισμού
7.    Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
8.    Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης
9.    Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
10.    Συνήγορος του Πολίτη
11.    ΑΔΕΔΥ
12.    Μ.Μ.Ε.
13.    Πολιτικά Κόμματα

Αθήνα,  8 Μαΐου 2014